Antoni Besses, compositor

Antoni Besses, compositor

Nascut en un ambient eminentment musical -la seva mare dirigia un Academia de música a la llar – des de molt petit s’inicia, paralelament en el piano i en la composició. Als 7 anys improvisa ja intuitivament i als 9 anys apareixen les seves primeres composicions: dos reculls de peces per a piano, on es plasma prioritariament un esperit dançant i una especial frescor. Manifesta ja a aquella edat una fascinació per compositors tan allunyats con Bach i Bartok. Això serà un pressagi d’una clara tendencia a desenvolupar un concepte creatiu predominantment contrapuntístic. Més tard anirà sorgint una fervorosa inquietud en la recerca  de l’infinita gama de colors que comporta l’univers del so, i l’especulació en el no menys significatiu món del “ritme”. Observerem un acurada elaboració en l’equilibri dels diferents aspectes formals.  El seu camí s’anirà perfilant dins un estil eclèctic, escapant a qualsevol etiqueta de definició escolàstica. Mica en mica, la seva música anirà movent-se lliurament dins unes estructures tan aviat dins un món tonal com des de conceptes serialistes.
Tindrà l’ocasió de conèixer de molt aprop grans mestres creatius de la talla de: Frederic Mompou, André Jolivet, Olivier Messiaen, Iannis Xenakis, Aaron Copland i Alberto Ginastera. Amb alguns d’ells en rebrà ensenyaments directes (F. Mompou i O Messiaen); amb d’altres, col.laboracions entranyables i inestimables (Aaron Copland i Alberto Ginastera). Sens dubte, aquestes confluencies incidiràn en força (profundament) el que respecta a desenvolupar la seva propia impronta dins una vasta producció. Un catàleg d’obres que en aquest moment està al voltant d’unes 200.  Ell mateix s’està actualment ocupant de fer-ne una classificació a partir d’un sistema catalogat en Op. Subratllem la gran quantitat de peces concebudes per instrument “ solo” ( arpa, clarinet, flauta, violoncel, contrabaix, orgue…); destaca la producció per piano sol a -amb un centenar d’obres – amb partitures molt diferenciades: estudis, variacions, sonates, reculls didàctics etc. L’important mostra en grups de cambra i formacions ben diversificades amb : duos, trios, quartets, quintets i sextets.
A partir dels anys 70 comença a escriure obres orquestrals, destacant el Divertiment I per corda, els dos Concerts per a piano i orquestra i la primera simfonia “Terpsicore”.
A part ell mateix com executant de la seva obra, d’altres grans concertistes han interpretat obres seves, com: Josep M Colom, Rose Marie Cabestany, Marçal Cervera, Radu Aldulescu, Georges Motatu, Eva Graubin, Francisca Mendoza, Joan Pere Gil, Gerald Behncké.
Moltes de les seves obres han estat estrenades – i d’altres amb més d’una ocasió -amb éxit en llocs i sales importants de : Barcelona, Madrid, Palma de Mallorca, Valencia, Varsovia, Brussel.les,  París, Khumo, Yaounde…
En aquest moment, a part d’estar composant en l’expansió dels Estudis per a piano, està immers en el treball de grans obres com són: una segona simfonia, un tercer concert per piano i orquestra, un concert per violí i orquestra, i una ópera sobre textos bíblics.

 

 

L A  S E V A  O B R A

La seva obra

 

 

E N R E G I S T R A M E N T S

Preludis i Dances 1, 2, 3, 4
Preludis Mistics num 3 i 4   (primera sèrie)
Ritmes I, II, III, IV
Antoni Besses (piano)

Cançoneta i Dança
Jordi  Masó (piano)

Preludi Místic num 7, per la m. esq. (primera sèrie)
Albert Nieto  (piano)

2 Contrasts i Tercer Contrast
Radu Aldulescu  (violoncel)

3 Peces per a clarinet (en sib)
Joan Pere Gil  (clarinet)

 Antoni Besses, compositor

 

 

Antoni Besses, compositor

 

 

E D I T O R I A L S

Obres editades per :

Clivis
Amalgama – Tritò
Dinsic
Boileau